Ahold Appie Today – Supermarktmedewerkers vertellen over jullie snode smoezen

De meeste mensen vertellen elke dag wel een smoesje. ‘Mijn band was lek’, als je te laat op je werk komt, bijvoorbeeld. Of ‘Echt niet!’, wanneer je huisgenoot je boos vraagt of jij haar restje yoghurt hebt opgegeten. Maar hoe goed je ook kunt toneelspelen, er is altijd wel iemand die doorheeft dat je uit je nek lult.

Ook in de supermarkt is aan halve waarheden geen gebrek. Dat blijkt wel uit alle leugentjes die klanten uit hun mouw weten te schudden. We spraken vijf Albert Heijn-medewerkers over wat mensen verzinnen om zonder ID toch drank of sigaretten mee te krijgen en hoe zij zich net voor sluitingstijd nog naar binnen proberen te manoeuvreren.

Panter (20) werkt 2,5 jaar bij Albert Heijn, momenteel als teamleider kassa

‘De nummer één smoes aller tijden om na sluitingstijd nog naar binnen te mogen, is babyvoeding. Mensen zetten hun kinderen in als excuus. Alles wat kleintjes nodig kunnen hebben wordt als voorwendsel gebruikt: luiers, melkpoeder, billendoekjes. Vaak werkt het nog ook, want wie misgunt een babytje zijn eten nou? Wel jammer als mensen even later toch met een mandje vol chips en cola bij de kassa staan.’

Amal (18) werkt 2 jaar als caissière bij Albert Heijn

‘Klanten wringen zich in allerlei bochten om zonder ID toch alcohol of sigaretten te kunnen kopen. Negen van de tien mensen zeggen dat ze het niet voor zichzelf, maar voor iemand anders willen aanschaffen. Nou, dan moet diegene het zelf maar komen halen. “Ik was hier gisteren nog”, “Mijn ID is kapot”, of “Ik wist niet dat ik bier ging kopen” zeggen mensen ook vaak. Inmiddels heb ik alles wel voorbij horen komen.’

‘Het is simpel: als je je niet kunt legitimeren, dan krijg je van mij geen drank of rookwaar mee. Jammer voor je, maar ik heb de regels niet verzonnen. Veel klanten maakt dat echter niets uit. Die denken dat ze boven de wet staan. Dan ben ik natuurlijk weer de boosdoener. Nu ben ik eraan gewend, al heb ik me echt weleens afgevraagd waarom ik deze baan ook alweer gekozen had, haha.’

Elyasu (21) werkt 3,5 jaar als kassamedewerker bij Albert Heijn

‘Mensen verzinnen de raarste dingen. Laatst piepte er na sluitingstijd een klant naar binnen omdat de beveiliger even niet oplette. Toen we hem terugfloten smeekte hij of hij alsjeblieft toch door mocht lopen. Hij ging nog net niet op zijn knieën. Hij had écht een komkommer nodig, zei hij. Een komkommer! Vergaat de wereld als je om tien uur ’s avonds geen tzatziki meer kunt maken? Ik wil niet denken aan andere redenen waarom hij zo laat nog een komkommer nodig had.’

Redouan (20) werkt 2 jaar bij Albert Heijn, momenteel op de broodafdeling

‘Ik hoor regelmatig de meest dramatische verzinsels. Zo wilde een jongen eens sigaren kopen zonder ID-bewijs. Ze waren voor zijn opa, beweerde hij, die kreupel was. Zijn opa had zijn tabak écht nodig, zei hij, om het leven nog enigszins draaglijk te maken. Leuk geprobeerd, maar ik ben al te lang bekend met dit soort onzin.’

‘Een andere keer wilde een jonge vrouw sigaretten halen. Ik dacht dat ze onder de 25 was, dus vroeg om haar legitimatie. Ze kon haar ID niet laten zien, omdat ze ‘m kwijt was, zei ze. Hele verhalen dat alles was gestolen, behalve haar pinpas, want die had ze tijdens de overval in haar hand. Ja, ja. Ze flipte en moest door een beveiliger naar buiten worden begeleid. Vanaf daar stak ze haar tong naar me uit. Dat verzin je toch niet?’

‘Het grappigste is dat klanten doorgaan met liegen, ook als ze weten dat ik ze doorheb. Ik had eens twee meisjes aan mijn kassa die drank wilden kopen, maar een van hen had geen ID bij zich. Ze waren de hele tijd aan het kletsen tot ze bij de kassa aankwamen. Daar beweerden ze dat ze niet bij elkaar hoorden. Ze hadden zelfs een balkje tussen hun boodschappen geplaatst en hielden stug vol. Na een tijdje weet je van ellende niet hoe je zo’n discussie moet voortzetten. Mensen kunnen hoog of laag springen, ze krijgen het gewoon niet mee. Op zo’n moment wordt de teamleider erbij gehaald die de situatie met een stralende tandpasta-glimlach probeert te sussen. Dat werkt nog ook.’

Danielle (29) werkt 10 jaar bij Albert Heijn, momenteel als teamleider verkoopklaar

‘Bij het afsluiten doen mensen van alles om nog naar binnen te komen. Gelukkig heb ik elke avond assistentie. De daklozen die altijd bij onze winkel hangen, helpen graag mee. “Ze heeft toch gezegd dat je niet meer naar binnen kan?” zeggen ze dan. Of: “Het is tien uur geweest, morgen weer een nieuwe dag.”’

‘Mensen verzinnen echt van alles om sigaretten mee te krijgen. Zo liet een jongeman met drie baardharen eens een autosleutel zien, want dat betekende zogenaamd dat hij een rijbewijs had en dus volwassen was. Sommige mensen vragen hoe oud ik ben, alsof dat iets uitmaakt. Of ze beweren dat ze ouder zijn dan ik en het daarom mee horen te krijgen. Onzin, natuurlijk.’

‘Een jongen – leren jas, warrig haar – kwam eens met een enorm verhaal bij de servicebalie. Hij vertelde over de vorige avond, dat hij z’n portemonnee was kwijtgeraakt, aangifte had gedaan en dat hij de aangifte onderweg was verloren. Hij praatte maar door. Het was vermakelijk, maar hij kreeg toch geen sigaretten van me mee. Hij was wel een leuke jongen; ik had hem eigenlijk mee uit moeten vragen, dan had hij er best eentje van mij mogen roken.’

Illustraties: Esther Aarts

2 jaar ago

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *